Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de laatste studiefase van het hoger onderwijs is vaak sprake van een een-op-een relatie tussen de afstuderende en zijn begeleider. Dat geldt tot op zekere hoogte ook bij stageverslagen, projectverslagen en dergelijke. Samenwerkend leren in afstudeerkringen is een praktische handleiding voor begeleiders en studenten om zowel de kwaliteit als de efficiëntie van het begeleidingsproces te vergroten. Een afstudeerkring bestaat uit één of meerdere docent-begeleider(s) en een aantal studenten die gezamenlijk de verantwoordelijkheid dragen voor de begeleiding van afstudeerprojecten van de student-deelnemers. De auteurs beschrijven de onderwijskundige principes, spelregels en werkwijze van een afstudeerkring. Het boek bevat een draaiboek voor het starten van een nieuwe afstudeerkring. Het geeft veel praktische handreikingen voor de gespreksvoering en de samenwerking tussen begeleiders en studenten tijdens de bijeenkomsten. (Bron: www.wolters.nl)
samenwerkend leren --- didactiek --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- afstudeerkringen --- begeleiding --- laatstejaars --- Afstudeerkringen --- Hoger onderwijs: didactiek --- Samenwerkend leren
Choose an application
In deze beknopte uitgave licht Dr. Spencer Kagan toe hoe u heel gemakkelijk de actieve betrokkenheid van leerlingen kunt vergroten met coöperatieve structuren.De didactische structuren in dit boekje zijn meteen in te zetten in uw eigen situatie. Ook vindt u in vogelvlucht de principes van de werkwijze Coöperatieve Leerstrategieën van Spencer Kagan.Gebruikt u zijn werkwijze en de uitgave Coöperatieve Leerstrategieën, dan heeft u met deze beknopte versie de hoofdpunten van de werkwijze en enkele structuren voor een snelle impuls op de actieve deelname en betrokkenheid, bij de hand.
Didactic strategies --- leerstrategieën --- samenwerkend leren --- didactische werkvormen --- Onderwijsstrategieën ; basisonderwijs --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- Leerstrategieën --- Samenwerkend leren --- 454.2 --- coöperatief leren --- samenwerken --- onderwijsstrategieën --- leerstrategieën --- Didactiek : basisonderwijs --- didactiek --- Onderwijsstrategieën --- Groepswerk --- sociale vaardigheden --- 370.02
Choose an application
didactische werkvormen --- Didactic strategies --- samenwerkend leren --- didactiek --- motivatie --- klasmanagement --- werkvormen --- ADSL (activerende didactiek en samenwerkend leren) --- Klassenmanagement --- 484.23 --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- Klasbeheer --- Samenwerking --- Didactische principes --- Klasmanagement --- Motivatie ; onderwijs --- Coöperatief leren --- Secundair onderwijs --- Motivatie --- ADSL --- Didactische werkvorm --- Activerende didactiek en samenwerkend leren
Choose an application
'Coöperatief leren in het basisonderwijs' beschrijft hoe kinderen met veel plezier van en met elkaar kunnen leren. Coöperatief leren, ook wel samenwerkend leren genoemd, is een aanvulling op het didactisch repertoire van de leerkracht. Leerlingen werken op een gestructureerde manier samen in kleine heterogeen samengestelde groepen.Het boek geeft de (aspirant) leerkracht een handreiking om met coöperatief leren in de groep aan de slag te gaan. Het beschrijft de achtergronden en kenmerken van coöperatief leren, de effecten op de ontwikkeling van kinderen en het geeft aan hoe coöperatief leren past binnen het onderwijs.De praktijk staat centraal in dit boek. De leerkracht kan de beschreven coöperatieve werkvormen direct toepassen in zijn lessen. Er is ook aandacht voor de ontwikkeling van samenwerkingsvaardigheden van kinderen. Veel praktische aanwijzingen en tips helpen de leerkracht bij het invoeren van coöperatief leren in de groep. Het effect van coöperatief leren is nog groter wanneer alle leerkrachten binnen een school ermee aan het werk gaan. Daarom is er in dit boek ook aandacht voor de coöperatieve school.
Didactische werkvormen. --- samenwerkend leren --- Didactics --- Primary education --- Basisonderwijs ; didactiek --- Samenwerkend leren ; basisonderwijs --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Samenwerkend leren --- Coöperatief leren ; basisonderwijs --- 474.21 --- Didactische werkvormen --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Groepering van leerlingen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- coöperatief leren --- Differentiatie --- Lager onderwijs --- ADHD --- Auditief gehandicapten --- Autisme --- Dyslexie --- Hoogbegaafdheid --- Inclusief onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lichamelijk gehandicapten --- Verstandelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten
Choose an application
Samenwerkend leren is een onderwijsstrategie die uit Amerika is overgewaaid. Docenten die deze onderwijsvorm met succes hebben ingevoerd, noemen vooral voordelen als variatie en een andere sfeer in de klas. Ook spreken ze positief over hun begeleidingsrol en het veranderde contact met leerlingen. Samenwerkend leren, Praktijkboek werkt deze onderwijsbenadering nader uit en maakt haar aan de hand van theoretische achtergronden en concrete lesvoorstellen toegankelijk voor de Nederlandse onderwijssituatie. Net als bij het basisboek staat de praktijk bij de bespreking steeds voorop.
454.3 --- didactische werkvormen --- groepswerk --- lesvoorbereidingen --- 454.21 --- Handboek/cursus --- Klasmanagement --- evaluatie --- groepsprocessen --- samenwerkend leren --- sociale vaardigheden --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N --- didactische werkvormen (ler) --- samenwerkingsstructuren --- Samenwerkend leren --- 489.4 --- lesvoorbereiding --- Didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- samenwerking --- didactiek --- pedagogiek --- HO (hoger onderwijs) --- Onderwijs --- Doceren --- Vaardigheden --- Teamwerk --- Leerlingen --- Leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Activerend leren. --- Basisbehoeften. --- Coöperatief onderwijs. --- Didactiek. --- Directe instructie. --- Effectief leren. --- Leermethoden. --- Leerproces. --- Leren. --- Meervoudige intelligenties. --- Samenwerkend leren.
Choose an application
In dit praktijkboek komt de onderwijspraktijk van samenwerked leren aan bod door de verscheidenheid aan samenwerkingsstructuren toe te lichten en van vele voorbeelden te voorzien. Ook worden de succesfacturen besproken, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Dezelfde geldt voor de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlinge, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als zij zich als groep ervaren dan wanneer zij zich als een verzameling individueen zien. (Bron: covertekst)
454.2 --- Begeleiding(Coaching) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Evaluatie --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N. --- groepsprocessen --- samenwerkend leren --- samenwerkingsstructuren --- sociale vaardigheden --- Samenwerkend leren --- Teacher education. Teacher's profession --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic strategies --- pedagogiek --- samenwerking --- didactiek --- Coöperatief leren --- departement Lerarenopleiding 10 --- didactische werkvormen --- actief leren --- onderwijsstrategie --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N
Choose an application
In 'Bewust omgaan met kinderen' heeft dr. Thomas Gordon zijn beroemde communicatiemethode, die hij ontwikkelde om de relatie tussen ouders en kinderen te verbeteren, aangepast aan de leersituatie. Uitgangspunt is dat belangstelling van de leerkracht of ouder voor de beleving van het leren door het kind de sleutel kan verschaffen voor een goede motivatie en leerhouding. Met de Gordonmethode wordt leren weer leuk zonder dwang, zonder verveling, zonder mokken, tranen en woede-uitbarstingen en wordt het een verrijkende ervaring waar ieder kind, slim en minder slim, recht op heeft. Bewust omgaan met kinderen vertelt stap voor stap wat een leerkracht of ouder moet doen en vooral ook moet laten om betere manieren te vinden om een kind in de schoolleeftijd te stimuleren. (Bron: covertekst)
leren leren --- motiverend onderwijs --- Orthopedagogics --- sociale vaardigheden --- onderwijs --- samenwerkend leren --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsstijlen --- Communicatie --- Gordon, Thomas --- Pedagogen --- 454.22 --- gordonmethode --- 092545.jpg --- Gordon-methode --- Onderwijsstijl --- Pedagoog
Choose an application
Veel professionals houden zich bezig met het beïnvloeden van anderen. Voor hen is het belangrijk om leer- en veranderprocessen bij anderen en bij zichzelf te begrijpen en erop in te kunnen spelen. Leren wordt vaak nog alleen geassocieerd met het leren vanuit een onderwijssituatie, terwijl veel leren niet zo bewust gebeurt. Leren wordt sterk beïnvloed door de eigen omgeving en cultuur. Dat leidt tot grote verschillen tussen mensen en wat zij beschouwen als vanzelfsprekende opvattingen en gedragingen.In Leren en veranderen komen zowel verschillende vormen van spontaan leren aan de orde, als het leren op school, in stages en in werksituaties. Het boek besteedt veel aandacht aan de invloed van cultuur en subculturen op leren en hoe je kunt leren omgaan met (sub)culturele verschillen. Ook wordt besproken welke leercompetenties voor verschillende vormen van leren nodig zijn en hoe je met verschillende leervoorkeuren kunt omgaan. Het boek sluit af met een reeks theoretische perspectieven op leren waarnaar in eerdere hoofdstukken is verwezen. Elk hoofdstuk bevat opdrachten die uitdagen tot verwerking en verbinding met eigen ervaringen.(http://www.coutinho.nl)
Cognitive psychology --- leren --- informeel leren --- zelfontdekkend leren --- probleemgestuurd leren --- emoties --- Social psychology --- incidenteel leren --- actief leren --- samenwerkend leren --- Leren --- Werkplekleren --- Leerprocessen --- Motivatie --- Leercompetenties --- Leerpsychologie --- PXL-Central Office 2019 --- leermethoden --- leerstrategieën --- competentiegericht leren --- competentiemanagement
Choose an application
In de Tabascoklas legt de leraar het leerproces in handen van de leerder. Geleidelijk aan leert de leerling de verantwoordelijkheid op te nemen voor het eigen leren en eigenaarschap ervan te verwerven door er zelf sturing aan te geven tot in de evaluatie toe. Hij leert op ontdekkingstocht te gaan om vat te krijgen op de omringende wereld. Hierbij bouwt hij verder op bestaande ervaringen en leert hij van en met zijn medeleerlingen. Hij gebruikt de taal om het zingevingsproces te verwoorden en om er de relevante dagelijkse handelingen mee uit te voeren. En de leraar? Die kijkt toe en ziet hoe de motivatie voor betekenisvol leren verhoogt. Hij wordt omgeschoold tot coach van de taakcyclus en tot bouwer van een veilige leeromgving; gesteund door zijn collega's die samen met hem experimenteren om het leren terug te geven aan wie het toehoort : de leerling. Cd-rom bij het boek "Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering". In de TABASCO klas legt de leraar het leerproces in handen van de leerder. Geleidelijk aan leert de leerling verantwoordelijkheid op te nemen voor het eigen leren en eigenaarschap ervan te verwerven door er zelf sturing aan te geven tot in de evaluatie toe. Hij leert op ontdekkingstocht te gaan om vat te krijgen op de omringende wereld. Hiertoe bouwt hij verder op bestaande ervaringen en leert hij van en met zijn medeleerlingen. Hij gebruikt de taal om het zingevingsproces te verwoorden en om er relevante dagelijkse handelingen mee uit te voeren. En de leraar? Die kijkt toe en ziet hoe de motivatie voor getekenisvol leren verhoogt. Hij wordt omgeschoold tot coach van de taakcyclus en tot bouwer van een veilige leeromgeving, gesteund door zijn collega's die samen met hem experimenteren om het leren terug te geven aan wie het toebehoort: de leerling. (Bron: covertekst)
Psycholinguistics --- zelfstudie --- talenonderwijs --- Didactics of languages --- didactische werkvormen --- Taakgericht onderwijs --- Didactiek --- Tabasco --- Zelfsturend leren --- Coöperatief leren --- Moderne vreemde talen --- Taalonderwijs --- Samenwerkend leren --- 050937.jpg --- 050938.jpg --- Vreemdetalenonderwijs: didactiek --- #gsdbP --- Didactiek. --- Taalonderwijs.
Choose an application
Veel basisscholen en lerarenopleidingen hebben de ambitie een onderwijspraktijk te ontwikkelen die voor alle betrokkenen interessant, motiverend, uitdagend en betekenisvol is. Dit streven vraagt om een proces waarin de behoeften van leerlingen, leraren, studenten en opleiders serieus worden genomen. Als belanghebbenden participeren zij in de vormgeving van de beoogde praktijk. Het op systematische wijze realiseren van een gezamenlijke ambitie wordt collectief leren of collectief kennis creëren genoemd. Collectief kennis creëren is een vitaal proces waarin aan de individuele behoeften van betrokkenen aan relatie, competentie en autonomie tegemoet wordt gekomen. Tegelijk wordt ook voorzien in de collectieve behoeften aan cohesie, coherentie en coöperatie. Deze publicatie biedt een theoretisch model voor collectieve leerprocessen en gaat in op de vormgeving ervan. Zij laat aan de hand van casuïstiek zien hoe collectief leren in een basisschool en een opleiding gestalte krijgt en biedt er een samenhangende methodiek voor. (Bron: covertekst)
Onderwijsleerprocessen --- 473 --- Lerarenopleiding --- Leerprocessen --- Basisonderwijs --- Kennismanagement --- leerprocessen --- basisonderwijs --- lerarenopleiding --- competenties --- 104317.jpg --- Basisonderwijs ; didactiek --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Lerarenopleidingen --- 450.8 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsleerprocessen. --- Learning --- Collaboration --- Onderwijsstrategieën ; basisonderwijs --- Onderwijspraktijk
Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|